Examencadeautjes

In de tijd dat ik bezig was met dagopeningen, kwamen scholen met de vraag naar een eindexamencadeautje. Ze wilden hun leerlingen een aandenken meegeven waarin iets van de identiteit van de school zichtbaar was. Een cadeautje voor hun verdere levensweg.

Het belangrijkste dat je leerlingen na hun eindexamen kunt meegeven, is het positieve gevoel dat ze zelf wat kunnen en dat ze gezien en gewaardeerd worden. Dat je als mens zelf een steentje kunt bijdragen aan deze wereld. Maar ook: dat er krachten zijn buiten jezelf die houvast bieden en waarop  je kunt terugvallen. Ik hoop dat al die leerlingen die mijn boekjes als cadeautje hebben gekregen het op een bepaald punt in hun leven nog eens openslaan.

Inmiddels heb ik gewerkt aan een breed scala aan eindexamencadeautjes. De serie “School… Daar blijf je aan denken” was de eerste. Er verschenen uiteindelijk negen delen. Verder heb ik aan de wieg gestaan van de serie “Back-up”. Mijn nieuwste uitgave heet “Geslaagd” en bevat oude en nieuwe teksten van mijn hand. Dit kleurige boekje heeft een frisse, eigentijdse vormgeving. Ik heb er al veel leuke reacties op gehad.
  ---------------------------------------------------------
Je bent geslaagd! Dat zet de toon voor je verdere leven. Want de toekomst ligt voor je en er zullen nieuwe deuren voor je opengaan. Natuurlijk wil je slagen in het leven. Succes hebben, gelukkig worden, tevreden zijn met je keuzes. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Een ding is zeker: een geslaagd leven krijg je niet automatisch meegeleverd met een diploma. Dat is iets om aan te blijven werken. Dit boekje bevat daarom een bont boeket aan teksten die tot nadenken stemmen en je verder laten kijken dan de vluchtige realiteit van alle dag. De teksten zijn voor jonge mensen geschreven, maar blijken een inspiratiebron voor iedereen die blijvend naar bezinning zoekt.