Gedichten

Al meer dan 20 jaar schrijf ik gedichten en poëtische teksten. Soms rijmen ze, soms niet, maar ik probeer ze altijd iets lichtvoetigs te geven. Door speels taalgebruik wil ik zware zaken niet al te zwaar maken. Verder zijn ze laagdrempelig: mensen moeten ze kunnen begrijpen.

Ik ben groot gebracht met Annie M.G. Schmidt. Mijn moeder was kleuterjuf en dol op versjes. Soms nam ze me mee naar haar kleuterschool. Als tienjarige heb ik daar de belevingswereld van kleuters goed leren kennen. Mijn insteek is: het mag best een beetje gek en het hoeft allemaal niet zo serieus. Voor kinderen in de basisschoolleeftijd heb ik veel versjes en liedjes geschreven. Dat was in opdracht van “Trefwoord”, een project voor godsdienstige en levensbeschouwelijke vorming. Ik heb dit altijd met veel enthousiasme gedaan.

Voor volwassenen schrijf ik ook poëtische teksten. Het Zincard project is daar een goed voorbeeld van. Dit project is ontstaan door de leuke reacties op de kerstkaart die ik ieder jaar maakte: een foto met een poëtische tekst. Mijn kennissenkring reageerde zo enthousiast dat we besloten om kaarten voor een bredere doelgroep te maken. Voor elk thema maak ik nu 18 kaarten, waarvan er 13 worden gebruikt om een zinboekje samen te stellen.

Mijn meest recente gedichtenbundel is “Jaarringen”, een verzameling poëtische teksten uit de afgelopen 20 jaar. De bundel heet jaarringen omdat de teksten passen bij het ritme van het jaar. Bij de christelijke feestdagen, maar ook bij dagen als sinterklaas, moederdag en bevrijdingsdag. Handig voor wie in die tijd een vergadering moet openen. Maar de teksten zijn natuurlijk niet aan dat ene moment van het jaar gebonden en dienen ook voor persoonlijke inspiratie.

 

Eerder is nog werk van mij verschenen in de bundel “Een rode draad”, deel 1. Ook dit was een bundel met gedichten het hele jaar door.








---------------------------------------------------------

Op dit moment zijn er 7 verschillende thema's: "Toekomst", "Liefde", "Licht", "Leef-tijd", "Kerst", "Troost" en "Waardering". Bij elk thema horen 18 kaarten.

De kaarten zijn ook te bestellen met een persoonlijke tekst binnen in de kaart.

Voor meer informatie of voor het bekijken van alle kaarten kunt u gaan naar: www.zincards.nl



Waar vind ik een meditatieve tekst voor de Kerst? Hoe open ik het schooljaar of die vergadering? Hoe kom ik aan een passend gedicht voor de viering? Waar vind ik eigentijdse woorden van troost? Waar vind ik teksten die mijn persoonlijke inspiratie voeden?

De bundel Jaarringen biedt een antwoord op deze vragen. Het is een rijke bron met een gevarieerd aanbod aan teksten en gedichten voor alle momenten in het jaar. Voor die ene dag of periode die er speciaal bij staat. Maar ook voor al die andere momenten waarop je zoekt naar iets wat je raakt of naar iets wat anderen aan het denken kan zetten. Het trefwoordenregister achterin het boek wijst je in dat geval de weg.